Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. februar 2008

Fotografering af hurtige insekter

Muligvis har jeg overset nogle nyhedstråde tidligere, men jeg efterlyser nogle gode fiduser til at fotografere smådyr, altså de helt små biller, myrer m.m. Jeg tænker ikke på de mere tekniske problemer, såsom mellemring, macroobjektiv, flash, eller ikke-flash. Det er mere de praktiske problemer med at ”fange” en hurtig løbebille eller en komplet urolig myrer. Lokkemidler såsom søde sager kan bruges til myrer, for at gøre dem rolige, og en tur i køleskabet kan jo også bringe aktiviteten ned i fart. Men køleskabe er jo svære at have med felten! Hvordan fotograferer man en løbebille i felten? Ja, jeg ved godt det med tålmodigheden – men nogle dyr står jo aldrig stille, de flygter og løber hele tiden, væk fra lyset og hen i skjul. Jeg kan jo se at der er flere der mestrer kunsten, med at fotografere de hurtige dyr!

Mvh Rune Larsen


De senest indberettede arter i Naturbasen: