Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. juni 2017

Disse Parhelophilus''er SKAL kunne komme til art!

Det er jo en styg overskrift, der såmænd bare afspejler, at jeg allerede har brugt umanerlig megen tid på det her problem. Overskriften er SELVFØLGELIG ikke ment som et krav til mulige hjælpere/trådbesvarere!!

D.10. og 11.6.2017 var der i min have i Malling stor svirrefluefest, da blomsterne på vores klatrehortensia netop var sprunget ud. Bl.a. blev blomsterne besøgt af nogle Parhelophilus´er (mindst een hun og een han, mener jeg), som jeg grumme gerne ville kunne bestemme til art. Dyrene havde helt gule forskinneben og skulle derfor være enten P. frutetorum (Krat-sumpsvirreflue) eller P. versicolor (Gærde-sumpsvirreflue).

Jeg er indehaver af Nationalnyckelns bind om svirrefluer og er derfor i teorien bekendt med de afgørende kendetegn. Det er bare ikke altid så let i virkelighedens verden, især ikke når tingene driller: hos hanner findes det afgørende træk, der kan adskille arterne, på undersiden af baglåret nær basis. Så selvfølgelig kunne jeg kun få billeder, der "kiggede op under skørterne", af HUNNER - og sådan er det hele vejen igennem...

Dette bliver en lang tråd med 7 billeder ialt, så jeg må hellere komme i gang. Første billede mener jeg, forestiller en hun, lad os kalde hende A. Hvis hun er en P. frutetorum, skulle den sorte behåring langs bagkanten af tergit 4 være udstående (modsat for P. versicolor: sorte hår hér skal være tilliggende). Jeg har svært ved at vurdere, om de hår, man ser i silhouet mod baggrunden ved bagkanten af tergit 4, er lyse eller sorte - og jeg kan heller ikke rigtigt afgøre, om de er det ene eller det andet.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: