Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. november 2005

Biotopforbedring

Andre tråde her på F&N har bibragt mig viden om begrebet birdracing.

I, der er aktive indenfor denne aktivitet, må have en god viden om, hvad der øger en lokalitets egnethed til fugle, da nogle af jer kommer vidt omkring med jeres racing. Og I er jo helt sikkert også aktive naturplejere for at øge jeres "fangstchancer".

Derfor har jeg brug for jeres råd:

Jeg står for at plante de sidste 200 meter af et læhegnsprojekt. Lokaliteten er mark- og moselandskab på Øerne på god lermuldet jord. Der er i forvejen 800 meter 6 rækket blandet løvtræshegn med eg og bøg som bestandtræ og sargentsæble, alm. røn, seljerøn, tjørn, sildig hæg og æblerose som de arter, der umiddelbart ser ud til at give mest føde til fuglene.

Hvilke arter, og eventuelt også gerne provinienser, ville I vælge at plante i hegnet, hvis der udelukkende tages hensyn til hegnets værdi for stand- og trækfugle. Hegnets artssammensætning skulle gerne afvige fra de øvrige nævnte hegn for at maximere biodiversiteten.

Man behøver ikke nødvendigvis at være birdracer for at deltage.

De senest indberettede arter i Naturbasen: