Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. februar 2008

Stort bytte på Nørrebro

Under en gåtur med barnevogn på Nørrebro i går formiddag havde jeg en lidt særpræget bynaturoplevelse. Få meter fra den stærkt trafikerede Nørrebrogade klos op ad "Boys - Is og Shawarma" på en lille grøn plet, slog en spurvehøg ned på en fugl.

Jeg så ikke selve angrebet, men en flok skader og gråkrager fløj pludselig op og lavede alarmkald. En stor hun spurvehøg sad på græsset 3-4 meter fra Nørrebrogade og dækkede over sit bytte.

Men udover de specielle omgivelser, så blev jeg også overrasket over, at den ikke havde taget en solsort eller en due, som jeg ville forvente, men rent faktisk havde snuppet en gråkrage. Jeg kunne ikke få det 100% bekræftet da jeg ikke ville skræmme den væk fra byttet, men jeg er helt overbevist (husk nu det kamera!).

Er det ikke et meget stort bytte for en spurvehøg? Vejer kragen ikke stort set det dobbelte af spurvehøgen? Ser jeg syner? :-)

De senest indberettede arter i Naturbasen: