Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. september 2017

Natura 2000-områdernes bliver ændret

Så er den offentlige høring skudt igang på Miljøstyrelsens hjemmeside: mst.dk...

Som det anføres i den tilhørende, ministerielle pressemeddelelse udspringer processen af regeringens naturpakke og er en nødvendig justering her 25 år efter at udpegningen af områderne fandt sted.

Det springer dog i øjnene, at høringsforslaget foreslår ca. 28.000 ha. udtaget og kun 5.000 ha. lukkes ind - det burde da være muligt af finde 23.000 ha. oversete naturarealer der fortjener udpegning, om man som minister havde en ambition om at være naturens minister også? Eller glemte man i skyndingen at det var en naturpakke, det drejede sig om?

Med det nuværende forslag går vi fra sidstepladsen i EU med 8,3 % Natura 2000-areal på landjord og helt ned under gulvbrædderne til ca. 7.8%.

Jeg tror det kan være en ministers råb om hjælp: "Vil i ikke nok komme med nogle gode forslag her i den offentlige høringsfase, så Danmark ikke gør sig helt til grin med Natura 2000-nedskæringerne, og så min inderst inde grønne sjæl kan få fred her og i det hinsides", hører jeg ham trygle.

Jeg kan tage fejl, men synes han skal have det med/modspil han fortjener.

De senest indberettede arter i Naturbasen: