Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. januar 2018

Hvad hedder denne fugl?

Jeg så for lidt tid siden en meget lille fugl, som jeg ikke kunne identificere, og ville hører om i kunne?

Jeg har ikke et billede da den var lille og for langt væk. Så i må lige nøjes med en beskrivelse.

Det var som sagt små fugle. De fløj ikke meget rundt i træerne rundt omkring dem, men blev ude i det åbne på jorden. De lavede små hurtige bevægelser og størrelsen mindede om en musvit. Også formen på fjerene mindede om en musvit. Nogle af dem havde en meget lys grå fjerdragt, med markeringer. Jeg syntes jeg så lidt rødt ved næbet og mørke hale- og/eller vingespidser. Jeg gætter på at det var hannerne. De andres(hunnernes) fjerdragter mindede om en gråspurv, men havde ikke grå undertoner og var næsten helt brune. Alle fuglene gik nærmest sammen i flok på jorden. Når de endelig fløj var det meget hurtigt, og de kunne hurtigt ændre retning.

Okay pheew har næsten skrevet en lang novelle, men jeg håber i genkender beskrivelsen lidt.

De senest indberettede arter i Naturbasen: