Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. april 2018

Kaninunger dræbes på stribe. Advarsel - ubehagelige billeder

Hej.

Jeg håber at nogen herinde kan hjælpe mig.

Jeg er økologisk kødkaninavler, og alle mine kaniner har i den sidste måned fået unger.

Når dyrene er økologiske skal de gå udendørs hele året, hvilket betyder at kaninerne går i græsningsbure.

Jeg har i den seneste måned oplevet at der næsten dagligt er blevet taget et helt kuld unger(8-15 stk), ungerne har haft forskellige størrelser.

Ungerne bliver tilsyneladende dræbt ved et bid i nakken eller ovenpå hovedet. Herefter bliver de slæbt ned under buret, hvor typisk maven eller hjernen ædes.

Herefter efterlades alle de dræbte dyr i en bunke under buret.

Jeg har flere gange døjet med rotter, men har ikke oplevet denne adfærd hos dem.

Jeg har fundet ekskrementer ved de døde kaniner som er fra 2-4 cm. lange, 5-8 mm. tykke og typisk helt sorte,

De er typisk spidse i den ene ende.

Jeg har forsøgt mig med smækfælder med diverse madding, og trådfælder i forskellige udformninger, både med døde kaninunger, æg mm. som madding - men alt sammen uden held.

Jeg håber nogen kan hjælpe mig, i første omgang med at bestemme hvilket dyr der er på spil(har pt. taget ialt ca. 150 kaninunger....)

Herefter skal jeg finde ud af hvordan dyret sættes ud af spillet...



Foto: Jeg har mange flere billeder, også af lorterne..

De senest indberettede arter i Naturbasen: