Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. april 2008

Pungmejsens imponerende bygningsværk.

Dagens naturoplevelse er i virkeligheden flere dages oplevelser. Faktisk begyndte det sidste år. Da så jeg for første gang en Pungmejse. Først da jeg hjemme så billederne, fandt jeg ud af, hvilken art, jeg havde set. Nogle dage senere så jeg den endnu ufærdige rede.

I den følgende tid havde jeg fornøjelsen af at følge dette imponerende bygningsværk. Faktisk så jeg endnu en rede, men så vidt jeg kunne bedømme, var det kun den første, der blev benyttet.

Et af mine mål for sæsonen 2008 var igen at finde Pungmejsens rede. Og det lykkedes i går. I virkeligheden var det nu slet ikke så vanskeligt, for den var præcis samme sted som sidste år – altså den rede, der havde været ynglet i!

Er det mon sådan, at reder, der anvendes med succes, har prioritet for dem, der repræsenterede forgæves anstrengelser?

Og bygges reden mon på resterne af den fra sidste år? Uden at kunne afgøre det med sikkerhed ser det for mig ud til, at dette års rede er hæftet fast på præcis samme gren som sidste års. Har der siddet en rest af sidste års bygningsværk, som har tjent som basis for den nye rede??

Nedenfor bringer jeg et lille udpluk af billeder fra det igangværende projekt. Hannen kommer tilbage med uregelmæssige mellemrum. På det stadium, byggeriet er inde i, kan det være såvel nye tråde/trevler/fibre som dunhammerfnok til at fore redekammeret med.

Og så viser et par af billederne også, hvordan han forlader stedet. Han simpelt hen kaster sig ud i luften og flyver bort – ud til dunhammerområdet, hvorfra han vender tilbage med næbbet fuldt.

MVH

Kristian


Foto: Kristian Borum

De senest indberettede arter i Naturbasen: