Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. november 2018

Vidunderlige Vicky!!!

I går aftes, da jeg var online her på F&N, havde jeg en uhyre interessant oplevelse. På skærmen havde jeg listen over mine egne billeder uploadet til Galleriet, idet jeg lige skulle checke noget dér. Da faldt mit øje tilfældigt på "artsnavnet" Vidunderlige Vicky udfor et af mine billeder. Jeg var heldigvis ikke i gang med at spise noget, ellers havde jeg da fået det galt i halsen. NEJ!!! JEG HAR SÅGU DA IKKE TAGET NOGET BILLEDE AF "VIDUNDERLIGE VICKY" TILBAGE I 2015, AF DEN SIMPLE GRUND, AT DER IKKE FINDES NOGEN ART MED ET SÅ ÅNDSSVAGT NAVN!

Jeg var jo nødt til at klikke på billedet, som ganske rigtigt var taget af mig i 2015. Det forestillede et individ af guldøje-arten Chrysopa perla. Så, til orientering for jer andre menige F&N-brugere, nu er Chrysopa perla altså officielt omdøbt til "Vidunderlige Vicky".

Først var det, æh... Tachina fera, der blev "fordansket" til et absolut ikke alment informativt artsnavn, der kun havde karakter af en noget studentikos, intern joke møntet på en ganske snæver gruppe indforståede insektfolk med magt til at bestemme, hvad fem en halv million danskere i en uoverskuelig fremtid herefter skulle kende Tachina fera som. Begejstringen for denne nye navngivning var, så vidt jeg erindrer, ikke stor blandt de almindelige brugere her på F&N. Den gamle historie om Kæmpefluen Harald var virkelig sjov, men det var den bl.a. netop, fordi den markerede et eengangstilfælde, og måske var Naturhistorisk Museums første direktør (som var den oprindelige Harald) også fra en tid, hvor en person i den slags stilling i "dannede kredse" var betragtet som lidt mere af en kendis, end tilfældet ville være i dag. Hvorom alt er: en oprindeligt sjov engangsforeteelse bliver ikke nødvendigvis sjovere af at blive gentaget igen og igen. Det er vist det, man plejer at referere til med bemærkninger som, at man ikke skal "træde i det". Personligt har jeg endda fået meget af fornøjelsen ved Harald-navnet ødelagt efter ny-navngivningen af Tachina fera, fordi Haraldnavnet nu får mig til at tænke på... nå ja, I ved nok hvad.

Nu har navngivningsmafiaen ;-) altså slået til igen. Heldigvis er Chrysopa perla vist ikke så ofte observeret som Tachina fera, men det er i princippet ligegyldigt. Man ser det for sig: en lille gruppe muntre entomologer i fugtigt og festligt lag; ved åbningen af den femte flaske vin (eller ottende bajer) er der en, der kommer på den "spøjse" idé, at man da burde hylde [den-og-den] med at navngive et insekt efter hende... og inden længe har vi det så fuldt offentligt på F&N - nu skal fem en halv million danskere herefter i en uoverskuelig fremtid referere til Chrysopa perla som "Vidunderlige Vicky". Og da den lille gruppe indforståede venner af Vicky tydeligvis ikke evner at sondre imellem, hvad der gør sig i en snæver kreds af ligesindede, og hvad der derimod må regnes for passende i fuldt offentligt og officielt, landsdækkende regi, så skal vi nu allesammen trækkes med resultatet af disse særdeles private, studentikose løjer.

Jeg vil så nødig beskyldes for at være humorforladt. Det synes man vel aldrig, man selv er. Men - JA, her er jeg nok en værre, humorforladt dødbider, for jeg synes simpelthen, detteher er hamrende useriøst og en veritabel vederstyggelighed. Hvis man af omstændighederne er givet magten til at effektuere officiel indførelse af nye danske navne på dyrearter, burde man efter min ringe mening også besidde tilstrækkeligt med visdom til i den sammenhæng at holde sig langt borte fra private, indforståede drengeværelses-spøgefuldheder. Al respekt for Vicky; men hvad hun har at gøre med Chrysopa perla, burde forblive en privatsag.

Det ville være rart med nogle meningstilkendegivelser her, for jeg føler mig lidt alene lige nu. Personlig ville jeg ønske, at vi bare i en fart kunne få slettet det dér åndssvage navn her på F&N og vende tilbage til Chrysopa perla og blive ved med at være lige gode venner allesammen også efter dét. Men jeg kan da godt være bekymret for, at det måske ikke er sådan, det kommer til at gå.

Bekymrede hilsener fra Elisabeth

De senest indberettede arter i Naturbasen: