Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. november 2018

En kærlighedserklæring itl Småland

Det gamle hus blev erhvervet i 1973; og jeg bliver ofte spurgt, hvad jeg dog går og laver deroppe. I Småland, jeg bor der jo om sommeren! Så viser jeg nogle billeder.

Tidligt på året blev jeg spurgt, om jeg ville deltage i en udstilling og vise nogle af mine billeder på et seriøst galleri, med fernisering 1. maj 2019. Det kunne man ikke sige nej til. Men sygdom greb ind, og galleriet blev nedlagt. Jeg var i god gang med at udvælge, hvad jeg havde lyst til at vise.

Men en gammel drøm spøgte, og nu kunne den realiseres. Jeg går nu lidt tilbage, til en juleaften i begyndelsen af 1960erne. Under juletræet lå en bog af Hans Lidman, "Fra de store skove". Der mødte jeg en af de store svenske mestre. Senere forsøgte jeg også at blive sådan en, med text och bild.

"DEN NÆRE VERDEN - med fokus på insektlivet i et svensk landskab" skulle være titlen på udstillingen. Nu er det titlen på den bog, jeg om et par uger modtager fra trykkeriet.

Der er blevet plads til 170 billeder, 20 kapitler, 80 sider helt i farver og stort format. Selvfølgelig har det kostet fodsved og hjerteblod. Et ægte con amore projekt. Ikke en krone at tjene, men jeg glæder mig til at vise den til kolleger og venner. Jeg har måttet tænke bredt, også lanceret det som foredrag i Danmark og det sydlige Sverige.

Jeg vil gerne vise 12 billeder fra det projekt, som har kostet så mange år i felten og et par måneder på kontoret, i lavopløsning.

Almindelig kuglebærerflue i parring. OK, kald det flueknepperi, men dog i flyvende position.


Foto: Ole Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: