Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. januar 2019

Ny dansk spætteart?

Ja, sensationen lurede. For umiddelbart kendte jeg ingen spætter med rød pande. Da ingen af de to har rød plet i nakken, kom jeg frem til, at der måtte være tale om to yngre hunner (Der er stadig rester af pletter i rygfelterne). Men alt det lagde jeg ikke mærke til undervejs, for det gik stærkt, og jeg tænkte kun på at fotografere en han og en hun i - tidlig - parringsleg (jeg så jo rødt undervejs :)) og måske finde svaret på, hvorfor visse stammer har mærker af spætternes hastige morsehak i træerne. De to spætter kørte nemlig rundt om stammerne fra træ til træ i leg eller jagt på hinanden (hørte dog ingen hak undervejs). De få sekunder det hele varede.

Stor var så forundringen, da jeg kom hjem og studerede billederne og fik øje på den røde pande. Forvirringen blev ikke mindre af, at de to spætter undervejs byttede plads og kom til at sidde samme sted men med forskelligt farvet pande, så først gav det anledning til at tro, at kameraets lysbalance havde svigtet og på enkelte billeder farvede den ferskenfarvede pande næsten ildrød (rødbrun, når den sad i lys).

Det kunne afkræftes, da jeg gennemgik sekvensen igen og igen efter at være kommet i tanke om, at de to spætter netop havde byttet plads undervejs Pengene passede. Der var ingen mystiske farvestik eller koks i kameraet. Bortset fra, at ´hannens´ røde plet i nakken i al tumulten var røget om i panden :)

Utroligt, så mange scenarier, man kan gennemspille ud fra en stribe billeder, der burde give sig selv, utroligt så meget simpel deduktion og udelukkelsesmetoder kan hjælpe. Og ikke mindst: det store net.

Det hele faldt nemlig på plads, da jeg fandt en flere år gammel tråd om samme fænomen. Af og til kan spætterne øjensynligt dykke så dybt i træsaften, at deres pande rødfarves i en grad, som ses på billedet her. Mysteriet synes således opklaret.

Hvis andre i fremtiden undres, finder de måske denne tråd om ´rødspætten´ og kan spare sig en masse anstrengelser. For jeg fik ikke opklaret, hvorfor spætter tilsyneladende afsætter overfladiske ´skudhuller´ i barken. Og jeg fandt ikke en ny spætteart.

Men den ´sjældne´ spætte med den røde pande - ja, den kan jeg i hvert fald sætte et hak ved :)



Foto: Michael Larsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: