Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. marts 2019

Erfaringer med fældefangst og højde på lokkesnore i Danmark?

Da jeg arbejdede med regnskoven I Liberia havde jeg gang I 30 sommerfuglefælder, af typen der er vist her:

www.google.dk/url...

Mine fælder gik desværre tabt i forbindelse med et væbnet angreb på vores lejr. Efter jeg kom hjem har jeg forsøgsvis lavet en lignende type fælde af opbevaringsnet til lystfiskeri, hvor jeg har fæstnet plader til lokkevædske/frugt under åbningen.

www.google.dk/search...

Bortset fra en hel del Admiral og enkelte andre takvinger er det meget begrænset, hvad der er gået i fælden over de sidste 2 sæsoner.

Er der nogen der har erfaring med fældefangst af natsommerfugle i Danmark? (altså ud over lysfælder)

Spørgsmål om højden, man sætter rødvins/sukkersnore i Danmark:

I regnskoven vil man sætte fælderne i forskellige højder, lige fra 10 cm – til 30 m over jorden. Jeg er naturligvis klar over at man ikke kan sammenligne forholdene i en regnskov med danske forhold. Men, så vidt jeg forstår, vil man typisk sætte lokkesnore i en standardhøjde på 1,5-2 m herhjemme?

Er der erfaringer med at sætte lokkesnorene en del højere, f.eks. i en højde, hvor man må bruge en trappestige – eller et vindue på 1. sal for at checke snorene?

Mvh. Jens


De senest indberettede arter i Naturbasen: