Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. marts 2019

Observationsglæder

I disse måneder sker en del observationer ved at kigge bag bark, under sten, i frønnet træ og i opskyl. Hvis man har hjemtaget prøver fra noget af nævnte eller lignende, kan man få nogle fornøjelige og spændende timer når man gennemgår materialet og forsøger at finde og bestemme forskellige insekter. Af og til stiger blodtrykket og adrenalinen kommer frem, når man opdager arter man ikke havde i forvejen, eller endnu mere dersom det er sjældne arter (kom selv noget oppe at køre, da jeg mente at se Tyrus og Trox i gennem objektivet, må nu have klarlagt senere om jeg har set rigtigt) Men også helt almindelige arter kan give læring og spændende oplevelser. Som denne Stribet gråsnude (Strophosoma melanogrammum ) som eksempel. Da den lå der, sammenkrøbet og næsten sort, var jeg sikker på den var død, men ikke helt klar på, om det drejede sig om nævnte art, og begyndte derfor at tage et par billeder af kalorius. For øjnene af mig, ganske overraskende, begyndte gråsnuden nu at ændre kulør. I starten var det hovedet, så pronotum og efterfølgende forreste del af dækvingerne. Den lagde så så på ryggen og blev nu helt lys, inden den rejste sig og stod som en helt normalfarvet Stribet gråsnude.

Måske bare mig, men syntes faktisk det var en god og interessant ”transformationsoplevelse”



Foto: Claus Grahndin

De senest indberettede arter i Naturbasen: