Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. marts 2019

Identifikation af fjer/gætværk omkring evt drama/kan vi piske en stemning op ?



....i dag mødte jeg så en tot fjer, jeg ikke liiige umiddelbart kunne identificere. I en mindre skov/mose på Nordsjælland. Så gav jeg mig til at lede. Jeg fandt flere totter og til sidst en ret stor brun fjer. Ca fem meter over stedet fandtes en stor tyk tværgren- også med dun og fjer på....Ca 2-300 meter fra stedet, fik den lokale nabokone sidste år taget en del af sine høns af en duehøg. Jeg belærte hende om, at DET var jo bare et af naturens fornøjelige luner osv :-) Når nu “mine egne” ugler bliver spist, synes jeg nu nok, det er lidt frækt. En fin rødbrun natugle ligger på æg i min opsatte kasse kun ca 100 meter fra, hvor jeg fandt dunene.....som en anden Sherlock Holmes(/TyttebærMaja) forestiller jeg mig simpelthen, en duehøg har slået en ugle, og plukket (noget af) den oppe på grenen. ? Men ser jeg syner og finder på (som TyttebærMaja fra Lønneberg) ? Sidste sommer havde jeg skovmår i en anden uglekasse ca 200 m fra stedet....det KUNNE vel også være den ?... Jeg har fundet resterne af en skovhornugle i skoven, sidste år.....det rodede indlæg kan vel opsummeres til: Hvem er fjerene fra, og gætter vi på, en duehøg har været på spil ?

Mvh Ole

:-)



Foto: ole sørensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: