Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. januar 2006

Dårligt nyt i sagen om skælroden

Til Poul Evald

Dette er en fortsættelse af tråden "Sjælden plante uden eksakt dato"

(Her forsøgte jeg at sætte linket ind, men det virkede ikke!)

I dag skulle jeg vise landmanden, (han kom lige tilfældigt forbi), at han havde en sjælden plante. Vi kørte op til stedet, og hvad så vi:

Begge træerne var blevet fældet!!!

Han blev ked af det, for han ville gerne have bevaret skælroden, men i fredags havde han hyret en professionel skovarbejder til at fælde træerne, fordi de var for store for ham selv. Lige præcis fredag eftermiddag var jeg hjemmefra, og det er den eneste dag, jeg har været væk. Ellers ville jeg have opdaget det og kunnet stoppe det.

Jeg ville have snakket med ham i dag eller i morgen.

Men det er for sent nu!! (Her skulle have været en trist smiley, men det virker heller ikke!)

Lidt godt kom der dog ud af det.

Vi fik rede på, hvad det var for nogle træer. Det var popler, kaldet abelin. Han forklarede, at de bruges til finér.

Det skal siges, at han var ivrig efter, om den ikke kunne flyttes over til et andet poppeltræ i nærheden.

Nu er så mit spørgsmål:

Var det dødsstødet eller vil den blomstre endnu en gang, så jeg kan tage frø af den?

Kan den flyttes nu?

Med andre ord, hvad gør jeg nu?

Venlig hilsen Anni


De senest indberettede arter i Naturbasen: