Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. november 2019

En lille status opdatering - på Larvebogen

..., faktisk fremkaldt af et spørgsmål fra en anden tråd - så måske er det på tide:

Først et svar på et tilbagevendende spørgsmål - på flere fora. Derefter nogle nye sider.

Der spørges:

Hvor lang tid vil der gå endnu, før Larvebogen kommer ud

- og hvordan og hvilket format?


( Jeg har Copy-Pasted svaret fra en anden tråd, så man kan bare springe det over, hvis ... :-) )

SVAR:

Jeg roder faktisk selv en del med netop samme spørgsmål i disse dage - både med muligheden overhovedet, om den bliver trykt eller ej, priser mv.

Man ved aldrig noget, men lige nu ser muligheden for tryk ski ikke så sikkert ud.

Samtidig er jeg blevet efterlønner - og må pludselig ikke tjene noget (på den slags). Straks er man selvstændig og kan ikke modtage Efterløn. Det har været noget af en uppercutter. Jeg anede ikke, at det forholds sig sådan.

Det vil betyde 4000 timers gratis arbejde! - eller hvad?

Et gæt er, at bogen er færdig om et år. Med held måske lidt før?

Det kræver så til gengæld, at alt glider. OG den slags store projekter (over flere år) har det med at bokse ind i periodiske vanskeligheder - af alverdens karakterer. Det har jeg allerede set ad flere omgange. Det kan være personlige, familiære, tekniske, økonomiske, mangel på vigtige fotos, "obstrucktions" af enhver art ... og jeg ved ikke hvad. Jeg kan dog garantere, at det ikke er MIG, der har ligget på den lade side.

F.eks har jeg været sygemeldt ad flere omgange, i de 3 år projektet har kørt - så der er sørme mange jokere. På en måde kunne man også sige, at det er utroligt, at jeg overhovedet er nået så langt! ...

Der mangler i hvert fald ca. 100 arter endnu, før den er rimeligt tilfredsstillende. Men mange af de sidste bliver til gengæld også de sværeste/tidsmæssigt krævende at få omsat "på papir", pga. manglede eller dårlige fotos (hvor man nærmest skal trylle for at få dem til at se godt ud).

Arterne kan også være sværere at beskrive klart, adskille mv.

Nogle af disse (men vigtige at få med) kan også være som at starte fra "0" mht. min egen viden, da jeg ikke selv har mødt dyrene før. Så de vil kræve særlig research, indhentning af viden fra andre ... Det hele tager ....tiiid!

Jeg synes også rent økonomisk, at det er dyrt at få bogen trykt, når jeg forhører mig - samt hvem, der vil støtte projektet osv. Èt af de mest oplagt forlag er netop lukket!

Ups, endnu en stopklods.

Nogle andre vil måske? - men så må den ikke udgives som E-bog!

Andre igen vil måske godt, men så kan de ikke lide layoutet, hvilket betyder, at "alt skal laves om" osv osv.

(og det magter eller orker jeg ikke. Det har ski været stort nok i forvejen - det største projekt i hele mit liv til dato)

Det er faktisk ligesom at få en hel børnehaveklasse/folketinget? til at blive enige om noget, hvor alle liiige har en mening, de liiige vil have fremført - uden at se på de faktiske forhold eller realiteterne.

Så jeg stemmer næste gang på J. Haugaard for hans "Medvind på cykelstierne"

Under alle omstændigheder kommer den ud - men måske kun som E-bog, afhængigt af alle de anførte omstændigheder.

Pris? - Aner det ikke. På den ene side, arbejdsmæssigt og indholdsmæssigt er den "tusinder værd" - omvendt er det jo helt urealistisk ;-)

Jeg har stadig Løkke Rasmussens sentens hængende i øret: "Det skal kunne betale sig at arbejde" [Det må jo så kun gælde for nogle ? ;-) ]



Foto: Kjeld Brem

De senest indberettede arter i Naturbasen: