Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. februar 2020

Hvilken larve - Sommergyvelfladmøl?

Larven her blev set d.12.2.2020 i min have i Malling, hvor jeg rystede den ned fra søjletaks. Jeg målte dyret til lige omkring 7 mm (muligvis henad 8 mm - den var i "rask trav" med skiftevis sammentrækning og udstrækning, så det var svært at vurdere, hvad "normallængden" egentlig var).

For en gangs skyld var det muligt for mig selv at fuske lidt hen i retning af en mulig bestemmelse, og jeg synes ihvertfald, den i meget høj grad ligner den larve af Sommergyvelfladmøl (Agonopterix assimilella), som Kjeld har fotograferet til Lepiforum www.lepiforum.de...81437_3.jpg.

Artens imago har jeg ikke mødt på matriklen, men jeg møder jo heller ikke alt, hvad der findes. Selv må jeg sige, at det gav lidt af et gib i mig, da jeg kom i tanker om, at der faktisk vokser en ret stor gyvelbusk (vild gyvel) i haven bare ca. 3 m fra den søjletaks, som jeg fandt dyret på.

Nu kommer der to billeder af dyret. Flere billeder haves.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: