Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. juni 2020

Hvilke dyr er spændende nok?

Jeg har forsøgt at lede efter svar på forum, for ikke at stille et alt for trælst spørgsmål, men kan ikke finde et. Måske leder jeg ikke grundigt nok :)

Hvad er væsentligt nok til at indberette som observation?

Er det fx interessant, at jeg har et spring rådyr i haven, når matriklen kun ligger 350m fra Askerød i Hundige? Eller er rådyr pr. definition for almindelige til at nogen gider ha´ dem i Naturbasen?

Dette er ikke forum-afsnit for planter, fugle og insekter, men for at undgå oprettelsen af mange tråde vil jeg spørge, om noget lignende evt. også gælder på de områder? Ingen kan vel være interesserede i mine mælkebøtter og skvalderkål, men hvad med lidt mere usædvanligt ukrudt og vilde planter i den store, halvvilde have?

Må man i det hele taget indberette fra sin have, eller skal det være fra ´rigtig natur´? Hvis nej, hvem bestemmer, hvad rigtig natur er i et kulturlandskab som DK?

Min have ligger i den gamle del af Hundige Landsby - den oprindelige del, som lige så stille er opkøbt af kommunen og gradvist jævnet med jorden for at gøre plads til grøn kile. Med andre ord bor jeg midt i en korridor for dyre- og planteliv i Hovedstadens Fingerplan.

Kort sagt, hvad og hvor er ´fint´ nok til at blive indberettet?

Mvh

Leena

De senest indberettede arter i Naturbasen: