Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juli 2020

Jordhumle

Er der nogen der vil hjælpe mig med at få sat art på disse humler? De kommer i stort tal op fra under gulvet i et værelse - alene idag har jeg lukket mere end 20 dronninger og hanner ud.

Forhistorien er, at jeg for kort tid siden fik en museinvasion i mit gamle hus. Der gik 10 mus (rød- og halsbåndsmus) i den samme fælde i løbet af 1½ døgn. De havde gravet huller ind mellem nogle syldsten i et indadgående hjørne og var godt igang med at grave ud og fjern isolering under gulvet indenfor. Derfor fyldte jeg alle huller med fugeskum (meget effektivt til at blokerer rotte- og musegange :-)). Desværre blev adgangen til et humlebo blokeret i samme omgang.

Nu klækker pupperne fra boet, og humlerne har fundet et hul de kan mase sig igennem ind i værelset.

Jeg har lagt en dronning i fryseren og kan tage flere billeder, men jeg ved ikke rigtigt hvad der skal fokuseres på for at kunne bestemme dem.

Der kommer 3 billeder i denne omgang.

Næste generation bliver forberedt ;-)


Foto: Ulrik Hasle Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: