Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. december 2008

Veldfærdssamfund

Obs. er foretaget ved Lyby Strand Skive.

Fuglene ses daglig, men billedet er taget den 06.12.2008.

Velfærdssamfund – Velfærdsproblemer - Naturændring?

Er de Danske fugle ramt af samme velfærdsproblem, som generelt florerer i den vestlige del af jordkloden – Fedme?

Jeg har gennem et stykke tid, observeret et antal meget fede fugle, ved foderbrættet.

Det drejer sig om 2 til 3 Grønirisk (Se vedhæftet billede) og 1 til 2 Musvitter.

Var det ikke vinter, ville jeg bedømme fuglene som store unger, men det kan vel ikke passe?

Billedet der er vedhæftet, er en Grønirisk (Måske er det svært at se størrelsen, da den er alene på billedet)

Fuglene på grunden spiser p.t. mellem 1 til 2 kg. foder om dagen. En stor mængde, men der florere en stor flok Grønirisk, Skovspurve og Musvitter. Ud over disse kommer der topmejser, spætmejser, blåmejser, sumpmejser, rødhals, gærdesmutte, skovskader, solsorter, flagspætte, egern mv. på/ved foderbrættet.

Alle mine rede steder er fyldt op med fugle – mejsekasserne er pga. spættens hærgen fyldt op med skovspurve par. Osv..

Jeg formoder ikke det er unger jeg ser, så derfor spørgsmålet vedr. velfærdsproblemer og fedme. Foder vi for meget, skal fuglene på skrump.

De pågældende fugle lever livet farligt, da de ikke letter sammen med resten af flokken - fx. ved ændringer, fare osv. Spurvehøgen har lært at der konstant er 50 til 100 fugle på samme sted.

Kattene er her også, selv om de har lært at fuglene er forbudt bytte (Dog skal man aldrig sige aldrig)

Fedme problem, eller en natur i ændring og dermed unger?



Foto: John Sejersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: