Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. december 2008

Etik ved fotografering af fuglereder

Nu er det ikke lige et superaktuelt spørgsmål, årstiden taget i betragtning, men jeg kunne godt tænke mig at høre, hvad "reglerne" er i forbindelse med redebilleder. Jeg har en rigtig god ven, som ikke er fotograf men "fuglenørd" og som har hjulpet mig med at identificere fugle for mig efter at jeg begyndte at tage fuglebilleder for et par måneder siden. Det første, som han da sagde til mig var "Du må ALDRIG ALDRIG tage billeder af fuglereder (i brug) - folk bliver stiktossede". Hvilket jeg i og for sig godt kan forstå - jeg har haft mange katte med killinger i tidens løb, og de ville gerne have fred og ro og ikke forstyrres, og blev de det, så flyttede de killingerne andetsteds. Så jeg bliver jo lidt forbavset, når jeg her på sitet af og til støder på redebilleder. Jeg mener da også at have læst flere steder, at man skal holde sig fra at tage billeder af reder i brug. Det gælder vel iøvrigt alle andre dyrearter også? Hvad er holdningen her på F&N?

Mange hilsner,

Mette


De senest indberettede arter i Naturbasen: