Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. december 2008

Hvilken falk??

Hvilken falk er lidt mindre (kortere) end tårnfalk??

I eftermiddag så jeg to falke sidde i et træ ude ved hovedvejen nær Kjellerup.

Den ene var en tårnfalk den kender jeg helt sikkert, men den anden?

Den var lidt mere kompakt og tykkere end tårnfalk, kortere hale, og fuglen var lidt kortere (hoved til halespids) end tårnfalken....den sad og hvilede sig (sov).

Den var meget mørk koksgrå på hoved, ryg og skægstibe og nærmest hvid på bryst/bug med mørke tværstriber (umiddelbart udelte striber, samme farve som fuglens ryg)

Den lignede fuldstændigt en vandrefalk, bare mindre....og jeg synes efter at ha'' kigget i diverse bøger, at de små falke har længdestribet bryst og ikke helt de samme farver....

Desværre kunne jeg, grundet meget trafik, ikke komme til at standse og tage billeder...tog bare farten af så jeg fik set nærmere på den da jeg kørte forbi, men den så faktisk ud som den på billedet jeg lægger ind...(vandrefalk fra Sverige) samme farver, samme bygning, samme facon på halen o.s.v.

mvh Eva


Foto: Ikke fuglen der spørges om,

De senest indberettede arter i Naturbasen: