Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. januar 2009

Kreditering af billeder.

En statsinstitution har igen igen været ude at tigge billeder.

Man ønskede at benytte et af mine billeder her fra F&N til web, pjecer og rapporter vederlagsfrit.

Hvis de måtte det, ville de i øvrigt gerne have et større billede at arbejde med.

Jeg mailede tilbage, at såfremt billedet skulle benyttes til oplysende, ikke kommercielle formål, samt at billedet tydeligt krediteres mig, så måtte de gerne.

Ligeledes skulle de fremsende trykte offentlige publikationer i to eksemplarer til mig.

Jeg ville så finde råbilledet frem og efterbehandle det.

Svaret tilbage var at de noterede sig det, og droppede brug i pjecer!!

De ville gerne have billedet til web.

Jeg fandt raw billedet og mailede det som tiff.

Efterfølgende takkede man for billedet, og spurgte om det gjorde noget at krediteringen var "mouse over"? Dvs. man skal køre musen over billedet for at se krediteringen!! Deres lay out kunne ikke andet!!

Jeg skrev tilbage at det ikke var tydelig kreditering og dermed ikke acceptabelt. De kunne bare skrive mit navn i den medfølgende tekst.

Herefter meddelte man at man slettede billedet og jeg skrev blot: Fint!

Samme institution benytter i øvrigt billeder af fotografer, som har lagt billeder på web til fri download med samme betingelser som mig. Gad vide om fotograferne ved at de kun krediteres hvis man tilfældig kører musen over billedet?

I øvrigt finder jeg det for dårligt at statsinstitutioner går tiggergang hos amatørfotografer, der har brugt tusindvis af kroner på udstyr, med de små priser der er på bio-billeder.

Nå ja - hvis i får henvendelse fra Skov- og Naturstyrelsen så ved i hvad i er oppe mod!

Mvh Søren C

De senest indberettede arter i Naturbasen: