Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

4. februar 2009

Sortand - tilskadekommen....

Jeg er helt ny her, men måske nogen kan give et tip...i går eftermiddags lå der en and midt på vejen ved vor landejendom. Nå, ud og se til den og den havde problemer med det ene ben - det ser ikke ud til at være brækket, men den kan ikke støtte fuldt ud på det.

Den blev installeret i et afskærmet hjørne af vor stald (hvor vore moskusænder også bor). Nu gik jagten ind på oplysninger om den her and - jeg har fundet ud af, at det er en sortand - flot det er den. Nå, men almindelig foder som moskusænderne får, ja, det er jo ikke sortand-mad. Jeg fik så fat i nogle muslinger/rejer (menneskemad) og det har den guffet i sig. Her til morgen gik der kun 5 min. efter at jeg havde sat en skål ned med frisk mad, ja, så snaskede den løs i rejerne. Den virker mere kvik, prøvede endda at hakke mig, så det er fint.

Hvad kan jeg ellers give den at spise? - er det optimale at tage en spand med ned til stranden og forsøge at "fiske" noget havmad til den?

Er det ikke en "havfugl" - dvs. at jeg skal sætte den ud ved stranden og ikke ved en sø? - alle gode råd modtages og på forhånd tak

De senest indberettede arter i Naturbasen: