Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

3. april 2006

Hvilken flok ænder/vadefugle har jeg hørt??



I går aftes ved solnedgangstid gik jeg tur ved engdraget og jog en stor flok ænder/vadefugle (ca. 40) på

vingerne. Imens de fløj, så de ud som ænder, men lød de som vadefugle, fordi de blev ved med at gentage den

samme monotone lyd (kun én tone), som lød lidt som "lyyyt (pause) lyyt (pause)" o.s.v. o.s.v.

Om der var en eller flere, der sagde lyden, ved jeg ikke, men det var samtidigt.

Jeg kunne stadig høre dem efter, at de var landet igen.

De fløj i samlet flok, men jeg de fløj så hurtigt, at jeg ikke kunne ikke se dem tydeligt, så jeg har kun lyden som kendetegn.

Der var en flok gråænder, der fløj rundt samtidigt. Men dem kender jeg tydeligt på deres rappen. Det her var en helt anden og fin lyd.

De var også lidt mindre end gråænderne.

Skal lige sige, at jeg har hørt flere forskellige på fuglestemmesiden, uden at kunne afgøre noget.

Det er ikke pibeænder eller hjejler.

Kan nogen afgøre, hvad det er for nogle eller give nogle bud, jeg kan lytte efter på stemmesiden?

Venlig hilsen Anni

De senest indberettede arter i Naturbasen: