Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. april 2009

Hvorfor har de Canariske Øer en fattig hvirveldyr-fauna ?

Hej

Dette emne om evolution og biogeografi hører vist mest hjemme i dette forum - så :

Nu har jeg efterhånden fået læst meget om De Canariske Øers biogeografi og et par spørgsmål summer i mit hovede.

Men først lige nogle facts.

De enkelte øer er fra 2-3 millioner til omkring 20 millioner år gamle og flora og fauna er så indvandret siden fra det, der i dag er Afrika og Middelhavsområdet.

Floraen rummer mange arter eller efterkommere af arter fra en laurbærskov, der for ca. 20 millioner år siden fandtes i store dele af det vestlige Middelhavsområde - dengang langs kysten af det såkaldte Tethys-hav, der lå mellem Nordafrika og Mellemeuropa. Denne tertiære laurbærskov har så kunnet overleve på De Canariske Øer på grund af det milde og i bjergene fugtige klima, mens den stort set forsvandt fra Europa på grund af istiderne og den tiltagende udtørring af Nordafrika. På De Canariske Øer er der plantearter der i dag har deres nærmeste slægtninge i Østafrika eller Kina, hvilket viser en tidligere mere sammenhængende udbredelse for de pågældende grupper. Desuden har mange plante-slægter (Slangehoved, Svinemælk m. fl.) videre udviklet sig og dannet nye arter, heraf flere temmelig spektakulære

Underligt nok er hvirveldyr-faunaen mere sparsomt og de endemiske arter ligner meget slægtingene på fastlandet - som blå bogfinke, laurbær-due, canarisk firben mm.

Det der undrer mig er : hvorfor har De Canariske Øer ikke en mere varieret og spekatuklær fauna som f.eks. Galapagos-øerne, der endda blot er ca. 3 millioner år gamle ? Og på Galapagos-øerne har mange dyr på den relativt kortet tid endda videre udviklet sig og dannet nye arter som Darwins finker, havleguaner m.fl.

mvh

Bent


De senest indberettede arter i Naturbasen: