Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. april 2009

Moskusænder i drama

Jeg tog en tur i Utterslev Mose igår, da jeg gerne ville se de hvide par Moskusænder, som jeg havde observeret for tre ugers tid siden. Jeg tog ned til det sted, hvor jeg havde set dem, og sandelig om der ikke sad en af dem.

Den sad i dyb søvn, så jeg samlede mit kamera og kiggede på den, mens jeg nød det gode vejr.

Efter en halv times tid, dukkede den anden (hunnen) op et stykke derfra. Det fik hannen til at vågne, og han begyndte at gå over til hende, ca. 10 meter derfra.

På vejen måtte han passere et grågæspar med unger, som straks gik i forsvarsposition med hvæsen og bukkede hoveder. Dette fik Moskushannen til at udstøde nogle små lave kalkunagtige lyde mens han kom igennem tabernaklet.

Da han endelig var kommet over til hunnen, udstødte de begge disse lave kalkunlyde, mens de hilste ømt på hinanden med berøringer, inden de sammen gik over og lagde sig i skyggen af en redningspost ved brinken.

Jeg fik taget en del billeder af hele sceneriet, og mens parret lå tæt imod hinanden i skyggen og sov, sad jeg et stykke derfra og betragtede det pæne udbud af fugle, som hvinand, fiskehejrer, gæs, svaner, lappedykker, hættemåger og en enkelt and med seks ællinger.

Et kvinde og mand kom forbi med noget brød, som de kastede ud i vandet til fuglene. Dette fik den ene af Moskusænderne (hunnen?) til at gå i vandet.

Efter et kvarters tid, så jeg pludselig, at en enlig svane, som siden jeg kom havde kredset rundt i området, var ifærd med at springe op på ryggen af Moskushunnen. Som et større slagskib blev den ved at sejle i kølvandet på anden, tog gentagne gange fat i hovedet eller halsen og trak den ned under vandet, da den forsøgte at træde op på ryggen af den.

Da dette havde stået på i 4-5 minutter kunne jeg se, at det så ret alvorligt ud for anden, som hele tiden blev tvunget under vandet i lang tid med svanen på ryggen.

Jeg gik ned til brinken, fandt nogle småsten og jordknolde som jeg smed på svanen.

Det lykkedes mig at få den til at slippe sit tag og svømmede lidt væk.

Anden svømmede væk fra svanen og tilbragte nu flere minutter på at pudse, vaske og ryste sig, inden den kom op på land igen og hen til sin mage.

Jeg går ud fra, at svanen har forsøgt at parre sig med anden, som jo både er hvid, har rødt næb og er noget større end en almindelig and - og derfor kunne have mindet om en miniudgave af en svane, set fra en amorinoppumpet svanes synspunkt.

Da jeg gik derfra, sad de to Moskusænder tæt sammen igen og halvsov.



Foto: Kim Serritslev

De senest indberettede arter i Naturbasen: