Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. august 2009

Sørgekåbe (Nymphalis antiopa)

Hej

I dag så jeg min første Sørgekåbe (Nymphalis antiopa) i Pinseskoven på Amager. :-) Ja, faktisk var der to. (y) Spændende, flotte og elegante dyr. De fløj meget omkring mig og var flere gange ved at sætte sig på mig. Det er sørme nogle kærlige dyr, og kærlighed er lige hvad far godt kan li. I mit hoved kunne jeg høre ”Sort Sol” for fuld skrue med nummeret ”Let your fingers do the walking”. Jeg var bare solgt. Forelsket igen! Som at se sin første Svalehale i Danmark (Maj 2009). ;-) :-)

Nu var det jo nok ikke kun mig, de havde fået øjnene op for. Det var jo nok også min sukkerlokning. En flaske rødvin, et kilo sukker og en god sjat brun rom. Husk latexhandsker og en våd klud. ;-) Det er noget klisteret griseri, så man må være forberedt. For et par uger siden var jeg sammen med en kammerat i Kongelunden på sukkerlokning med rødvinsnore. Da vi skulle til at pakke sammen, var der en rødvinssnor som piskede hen over mit kamera. Da jeg ikke havde nogle fugtige klude ved hånden, var der kun en ting at gøre. Jeg gjorde, det jeg er bedst til, jeg slikkede til det sidste! :-O Ja, jeg slikkede løs på mit Canon 400D, og det virkede. Hun blev helt ren igen. Så hvis du en sen nattetime kører forbi Kongelundsskoven, og ser en lille tyk mand som står og slikker på et Canon 400D, så tag det bare helt roligt. For det er jo bare lille mig! :-) Og det er helt normalt! ;-)

Jeg fik da taget nogle billeder af dyrene, men desværre er de ikke blevet særligt vellykket. :-( Derfor denne konkurrence! Understående er der fire billeder. Hvilket billede ville du vælge som dokumentationsbillede til ”Naturbasen”?

Mvh. Kim

8-)

PS. Hvad er gevinsten? Du vinder en guidet tur i området af undertegnede i den nærmeste weekend (Autograf inkluderet). Middag på din regning! ;-)

Konkurrencen slutter kl. 21:00.



Foto: Kim Søvæld

De senest indberettede arter i Naturbasen: