Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. oktober 2009

Gode fugle-foto steder i Jylland?

Hej alle

Jeg vil gerne i perioder gøre mere ud af fuglefotograferingen her i Jylland, og vil høre om nogen har tips til gode foto-steder. Enten fra bil, eksisterende skjul eller andet.

Det er lidt tilfældigt hvad jeg er stødt på indtil nu, da fugle ikke har været i fokus, men Værneengene ved Tipperne sidste forår var fantastisk. Vi trillede stille rundt i bilen og kom helt tæt på Stor kobbersneppe, Gul vipstjert, Engpiber, Tornirisk, Rødben m. fl, og så så vi også som bonus skestork på 30-40 m afstand plus en purpurhejre (ja, gudhjælpemig!).

Et andet godt sted var dæmningen lige syd for grænsen, som går mod vest ud til diget, dvs. at man nærmest kigger ind sydfra i Margretekog fra den tyske side. Her var fint lys fra syd på Klyde, Strandskade, Stor regnspove, diverse gæs, Stenpikker, alle indenfor fotoafstand (dvs. meget tæt på, jeg bruger en 400 mm).

Tips til lignende gode lokaliteter er som sagt meget velkomne. Jeg har selv overvejet Blåvands Huk, Ulvedybet samt Rømø og Mandø-dæmningerne som muligheder.

/Niels


De senest indberettede arter i Naturbasen: