Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. november 2009

Jagtfasaner!

Tidligere på året traf jeg en vaskeægte phasianulog og blev ganske bims. Der er så mange farvevarianter, at det må skønnes at være forbeholdt de færreste til fordybelse. Nu regner jeg med een art i det sydlige Skandinavien: Jagtfasanen!

Tidligere blev jeg ilde berørt over mødet med erklærede jægere, ofte overvægtige mænd i camouflagedress, som ved deres adfærd og hjælpemidler fik de kornfede tamhøns i luften - for derefter at blive plaffet ned og slutteligt fotograferet i selskab med bøssebrugerne.

Her i mit livs efterår har jeg indset, at emnet ikke fortjener opmærksomhed. Dels blev fasanen jo blot indført for at blive skudt. Og for det andet laver disse karlfolk ikke andre ulykker under de iværksatte massakrer (jeg ser her bort fra vådeskud og andre weekend-detaljer...).

Og fasanerne er der stadig og støjer frygteligt i landskabet. Farvespektret er gevaldigt. Her en farvespættet kok fra Skåne i foråret


Foto: Ole Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: