Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. november 2009

Private og Naturprojekter.

Som privat har man også mulighed for at skabe natur.

Så her en kort beskrivelse af mit eget projekt og et par hjemmesideadresser hvor der kan søges midler.

Projektet er etableret på to enge, hvor der er et enkelt høslet om året og ingen gødskning.

Tanken var at få gravet to vandhuller. Et på 1700m2 på 1m. dybde og et mindre et på 200m2 med 0,5m dybde.

Ideen var at forbedre forholdene for tudser og frøer i området. Især den lille lave sø er etableret for at give strandtudsen mulighed for at yngle. Den er i området, men i tilbagegang.

Gravemaskinen kom den sidste uge af juli 2009, og arbejdet stod på i 2½ dag. En del af det opgravede materialet blev fyldt i en grøft mellem de to enge for at hæve vandstanden. Resten af materialet blev spredt i et tyndt lag på det opkørte område. Overfladejord blev gemt og lagt oven på til sidst, så der hurtigt ville skyde græs op igen.

Der kom med det samme vand i søerne og blot efter et par dage kom der rådyr og fiskehejrer og sågar vandinsekter kunne ses i vandet.

Alt dette kostede mig ca. 30.000,- og havde ikke været mulig uden støtte som kan søges på FødevareErhvervs hjemmeside: ferv.fvm.dk/Skemaer_og_vejledninger Denne pulje på ca. 20 mill. om året, er midler henholdsvis fra staten og Europakommissionen.

Hele 75% fik jeg beviljet til projektet. Så det er bare med at komme igang med naturinitiativerne og hjælpe vores natur. Kig også på : www.skovognatur.dk...


Foto: Udgravning af den store sø på 1700m2

De senest indberettede arter i Naturbasen: