Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. december 2009

Primitiv astrofotografering!

Hej.

Da det er usundt at ligge på sofaen hele aftenen vinteren igennem, :-) får I lige en lille opgave til de stjerneklare aftener.

Vedhæftede billede syner ikke af meget, men er også den mest primitive form for astrofoto,og næsten alle kan være med.

Det eneste det kræver er et spejlreflekskamera,et kraftigt fotostativ og en fjernbetjening.Trådudløser eller trådløs.

Billedet er mit første af slagsen (jeg har tidligere fotograferet med film)og det er taget i aften med måneskin!

Dog er billedet taget mod vest mens månen var i øst.

Jeg har gjort følgende med canon 400D:

Objektiv 18-55 stod på 35mm

Kamera indstillet på "Bulp" (lukkeren åbnet lige så længe du trykker på trådudløser)

25sek. åbningstid.

Det er selvfølgelig vigtigt at kamera ikke ryster,derfor det kraftige stativ,og rolige vindforhold!

Det er noget alle kan eksperimentere med,og jo mere lysstærk dit objektiv er, jo flere små stjerner kommer med.

Det er også vigtigt at at bruge et objektiv med så få mm, at et stort område af himlen kommer med.

Jeg skal prøve med 18mm næste gang.

Hvis du ser godt efter,kan du se at stjernerne på billedet er blevet en anelse lange. Jorden har altså nået at bevæge sig rigeligt på de 25 sek eksponeringen har varet.

Hvis man så bruger 18mm i stedet for de 35mm objektiv som billedet er taget,kan man altså esponere næsten et minut.

Hvis du så har et objektiv med meget større åbning,begynder det at ligne noget!

Til orientering er det stjernebilledet Svanen,jeg har fotograferet,og den store stjerne i midten er hovedstjernen Deneb.Svanens vinger ligger nedenunder (striben af store stjerner på tværs)

For en god ordens skyld er det bedst med en klar MÅNELØS aften,men det gør intet at man er i byområde (måske ikke lige centrum af stor by) bare der ikke skinner lys ind på linsen. Det kan afskærmes med feks. et stk sort pap.

Jeg håber der er nogle der vil være med på den lille spøg,og er der nogen der får "blod på tanden"efter at prøve lidt længere eksponeringer, så der kommer stjernetåger med :-)tager vi det op senere.

God fornøjelse!

Er der noget jeg har glemt,skyder i bare løs :-)

Sv.O.





Foto: Sv.O.

De senest indberettede arter i Naturbasen: