Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. januar 2010

Tur til Knudshoved Odde nytårsdag

Nytårsdag, dvs. i går fredag den 1. januar, havde Thomas Kehlet og jeg arrangeret en frisk tur til Knudshoved Odde, navnlig Knudsskov på det sydvestlige Sjælland. Hanne Farnæs var også med til at arrangere den, men hun valgte at trække sig pga. kulden. Det var nu heller ikke just varmt at spadsere derude i timevis; navnlig ude i det åbne land blev vi udsat for lidt af en en bidende kulde. Kun Thomas og jeg mødte op. Faktisk var den store parkeringsplads ved indgangen til Knudsskov gabende tom, da vi troppede op ved 10-tiden, hvilket jeg ikke har oplevet tidligere! Så vi havde virkelig den fredfyldte natur for os selv. I skoven hørte vi de knasende lyde, når trådte ind over skovbunden af stivfrosne blade; den susende vind i trætoppene; flaksende ringduer; og ikke mindst fuglesang, endskønt de hæse kald af f.eks. skovskade, gråkrage og fasan måske ikke er rigtig sang!

Jeg vil lige linke til kalenderen, hvor vi lavede vores opråb om turen:

www.fugleognatur.dk...show_message

Udover nedenstående turrapport, som vi begge vil bidrage til, vil vi også indtaste observationer på formel vis. Alle er selvfølgelig velkomne til at "bryde ind" med kommentarer og spørgsmål undervejs!

Thomas og jeg brugte mest tid i selve Knudsskov. Her trak jeg på Thomas´ store erfaring fra tidligere ture i denne fine skov. Vi brugte mest tid på at kigge på svampe. På det felt er Thomas væsentligt mere kyndig end jeg, hvilket I vel hører, når han kommer med gode oplysninger undervejs!

Jeg prøvede at vende døde grene og rødder på skovbunden, men den stærke frost havde virkelig "cementeret" de fleste fast, så de ikke lod sig rokke!

Første billede viser løvskoven med en prægtig repræsentant for svampeverdenen, nemlig Kæmpeporesvamp, der har anbragt sig på en fremtrædende position af en død træstamme (eg?). Thomas, jeg mener, at du noterede dig, hvad svampen i nederste højre hjørne hedder?


Foto: Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: