Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

7. januar 2010

fyrværkeri

Jeg synes fyrværkeri tradition er grotesk og folk er for det meste, tror jeg, uoplyste og uvidende om fyrværkeriets indhold. Ellers vil jeg kalde den person der skyder sin raket velvidende om dets miljø og sundhedsmæssige påvirkning, kriminel og ikke egoist når man modsvarer selvansvar med tradition og hygge argumenter.

Kan man tillade sig at forbrænde råmateraler, så som tungmetaller der indgår i fremstillingen og som er knappe ressurcer på lang sigt (der bliver fortabt for evigt for de kommende generationer)for ren fornøjelsens skyld, til toksisk affald som forbliver i vores omgivelser og gør os syge? Hvor mange ved at fyrværkeri nedfald består af ekstremt farlige og endda radioaktive metaller og giftige gasarter der er kendt for at være allergi-, kræftfremkaldende og hormonforstyrrende stoffer og at de forurener både luft , vand og jord samtidig? Skal vi acceptere at vores børns legepladser bugner med kemisk og radioaktivt affald? Hvad med dyrelivet der er helt ubeskyttet? Hvor uansvarlig kan man tillade sig at være?

De senest indberettede arter i Naturbasen: