Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. marts 2010

Etymologi for blækhat: Coprinopsis ligner en lort?!

Jeg har gransket det videnskabelige navn for Skade-Blækhat, Coprinopsis picacea. Nærmere betegnet artsepitetet picacea, som hænger sammen med husskadens: Pica pica. Det skulle afspejle den overfladiske lighed mellem svampens og fuglens farvetegning. Pudsig sammenligning! Har der været en særlig anledning hertil?

Så har vi slægtsnavnet, Coprinopsis, som virker endnu mere ejendommeligt! Hvad betyder det? For mig at se må den første halvdel, copri, være afledt af det græske ord kopros, som betyder "afføring" eller "ekskrementer". Slægtsnavnets anden halvdel -opsis har sandsynligvis også græsk oprindelse og betyder "ser ud som", "ligner" eller "udseende" (-opos betyder "øje").

Kan det virkelig passe, at Coprinopsis betyder "ligner en lort"?! Gør det sig specielt gældende for én eller flere arter af blækhatte? Hvilken art er typearten?

Det spøjse slægtsnavn gør mig nysgerrig!

Venligst

Henrik Bringsøe

De senest indberettede arter i Naturbasen: