Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

24. april 2010

Alternativ Vintergæk

Igår så jeg en anderledes art af Vintergæk i spredning på en græsrig landevejsskråning i udkanten af kirkegården i Bøstrup på Langeland. Senere samme dag fandt jeg den samme art i frøspredning i et skovbryn i den atlasrude (AFD), der er naborude til Bøstrup inde hos en inventør-kollega.

Idag fandt jeg den samme art af Vintergæk som forvildet i udkanten af den nye parkeringsplads ved Nørreballe Nor ved Hesselbjerg på Sydlangeland.

Har der været nogen tråde i F&N om alternative arter af Vintergæk i Danmark? Her er nemlig et problem. Eller fler.

Arten er desværre nu afblomstret, og blomsterstanden ser normal ud for en Alm. Vintergæk, skønt påfaldende lille! Derimod er bladene oppe på størrelse med dem hos Dorothea-liljen, men langt fra så skinnende gulliggrønne. Bladende har vel en mellemtingsfarve imellem Dorothealiljens blade, og så de mat grågrønne blade (støvede)hos Alm. Vintergæk. Derudover er der en svag lys stibe på oversidens midtnerve og tydelig tendens til nedadvendt ombøjet bladrand, især helt forneden på de største af bladene.

Er der nogen henvisninger til andre F&N-tråde. Eller har nogen en løsning på problemet? Desværre ingen billeder.

hilsen fra HENRY

De senest indberettede arter i Naturbasen: