Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2010

Mursejler.

Havde i dag i det herrens vejr, et eler andet tryk i vejret, den oplevelse at der pludselig kom ca. 100 musejlere dryssende ned fra nord, flot og fantastisk. Her til aften er der stadig ca. 25 der kredser derude, skrigende og meget aktive.

Er det en samling fra området omkring lavtryket eller er det noget med at de tidligt trækker mod syd, mener jeg de gør, eller hvorfor er der pludselig så stor en flok af dem lige foran tordenvejret, og der er magne. Flot skue og herlige lyde.

De kredser i flok men jeg mangler den der model hvor de pludselig er i en kompakt flyvende flok, skriger meget for så at spredes/"eksplodere" flokken. Det har jeg de senere år opserveret at de gør med deres unger.

Noget andet, og det skal være i en anden tråd, alle må gerne starte den. Skal fænoment ind i DOF-CALL, er min ops. af det pludselige nedfald af musejlere interessandt i DOF/call?

De senest indberettede arter i Naturbasen: