Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. august 2010

Spredningsklar busk-gedeblad

Jeg er før stødt på en forvildet have-gedeblad, som jeg tænkte kunne være Lonicera morrowii. Nu har jeg fundet en enkelt meget lignende busk med næsten modne frugter i et skovbryn af Kronhede plantage nær ved Risbæk. Muligvis er gedebladsbusken oprindelig plantet på stedet, men den står alene og umotiveret, så en gammel fuglespredning er også muligt.

Men denne gamle busk passer vistnok ikke med arten Lonicera morrowii. Bladene har alt for dybt indsænkede sidenerver. Desuden er de lovlig smalt elliptiske, kort grovhårede og ret små. Og frugterne er for lyse (endnu?) til at være helt ligesom de par billeder af frugterne af L. morrowii, jeg kunne finde på internettet. Dette fund er sandsynligvis af en lidt anden art indenfor slægten Gedeblad, men hvilken?

Hvem tør byde ind med et artsnavn til dette billede?

hilsen fra HENRY


Foto: Henry Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: