Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. november 2010

Adgangen til naturen - lad os lige rekapitulere!

Der hersker nogen forvirring om lovbestemte adgang til naturen. Lad os lige ridse op og få nogle kommentarer:

1. Offenligt ejet natur (stat, kommuner, offentlige institutioner? (hvad med skove hørende til præstegårde o.s.v.?)), herunder statsskove: Fri adgang, dog begrænset af reservats-, beskyttelses- og fredningsbestemmelse, militært område, hegninger af nyplantninger m.v.

2. Privatejet natur:

Det skal være muligt at komme frem på lovlig vis, d.v.s. ad veje, stier o.s.v., hvor man må færdes efter lovgivningen. Men det er det i praksis næsten altid.

A. Skove: Der er adgang ad veje og stier. Men er dette både anlagte stier, kørespor, jordstier m.v. - Hvor bredt fortolkes stier m.v.?

Dertil begrænsninger i forhold til jagt.

B. Enge, moser, overdrev m.v. Der er principielt adgang til arealer, der ikke er hegnede. Dog ikke rørskove ("rørskove" - kun i fuglenes yngletid - eller i det hele taget?).

C. Øvrige udyrkede arealer? Der er vistnok ikke lovmæssig adgang til brakarealer (jer er usikker på langtidsbrak. Hvad med brakarealer, der er vokset ind i §3?)

D. Veje i det åbne land. Man må principielt færdes på veje i det åbne land til fods og på cykel. Hvad er der af begrænsninger? Hvad med sommerhusområder? Kan lodsejerne udstede et generelt forbud mod bilkørsel på private veje i det åbne land?

Jeg vil meget gerne have uddybende kommentarer. Selv jeg, der tjener min løn ved at undersøge naturen og kommer der næsten dagligt - i alt fald i vækstsæsonen - er tit i tvivl?

Endelig: Hvad gør man i tvivlstilfælde - og hvis man mener lodsejeren indskrænker adgangen ud over hans/hendes lovmæssige ret? Går man til kommunen? - Eller anden offentlige myndighed? (selvfølgelig skal man først prøve dialogen, det virker næsten altid).

De senest indberettede arter i Naturbasen: