Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. oktober 2006

Fed Hvid stork oplevelse!

I nogle dage har et par Hvide storke, besøgt Vorup enge. I dag efter endt døgnvagt i Skanderborg besluttede jeg mig for at holde omkring engsøen på vej hjemover. I småregn tog jeg teleskopet og lommekameraet med mig fra bilen. Snart måtte jeg erkende at mine sandaler ikke var velegnet til at vandre frem til motorvejstårnet i. Inden jeg nåede tårnet (med våde fødder) havde jeg spottet at der gik en stork.

Jeg smuttede ubemærket op i tårnet og overbegloede storken, som havde drøn travlt med at søge føde. I den halve time jeg var der, fangede den 2 mosegrise (regner jeg med at det var) som fik en hård medfart, inden de blev slugt. Senere røg en lille mus samme vej, selv om den gjorde hvad den kunne for at undslippe.

Fotoudstyret var der hjemme, så jeg forsøgte for gud ved hvilken gang, at bruge min kones Ixus lomme kamera til digiskoping. Det blev til 90 billeder, hvor af en række blev rimelige fordi jeg åbenbart lige fandt den rette indstilling. Jeg har her valgt et billede, som ikke står skarpt, men hvor Storken smider lidt med sit kommende måltid…

Til trods for mange år i felten, har jeg aldrig oplevet en stork dræbe og æde føde før… pludselig var jeg ikke så træt mere efter min nys overstået vagt. Lur mig om jeg ikke kommer forbi tårnet igen med Canon udstyret….



Foto: Benny Kristensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: