Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

17. februar 2011

Ung Spurvehøg, han eller hun?

Denne unge spurvehøg, besøger vores have dagligt, ja faktisk så tror jeg, at den ser vores have, som dens egen private spisekammer. Her er også rigeligt at vælge i mellem, vi bor i et område med masser af skov (lidt syd for Mariager), vi har udsigt til en stor skov og har flere minder skovstykker omkring os, så her er masser af fugle. Vi har 30 redekasser og 3 foderpladser i haven til fuglene, så vi sørger godt for ”vores” spurvehøg.

Denne unge spurvehøg er ikke den eneste der kommer i haven, der kommer også en voksen han, eller det gjorde der, det er et stykke tid siden jeg har set den, nu er det kun den unge spurvehøg der kommer i haven, har den mon overtaget, den ”gamle” spurvehøgs territorium?

Det er spændene at følge den i dens jagt, se hvor udspekuleret den egentlig er. En dag satte den sig under en busk, efter en mislykket jagt, der sad den så et stykke tid, indtil den kunne høre at fuglene var tilbage, så slog den til igen og denne gang lykkes det.

Kan man ud fra billedet se om det er en ung han eller hun? Den har nogle lyse felter på ryggen, jeg har flere billeder af den, hvis det er nødvendigt, for at kønsbestemme den.

Hilsen Lene


Foto: Ung spurvehøg

De senest indberettede arter i Naturbasen: