Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. februar 2011

subspecies, varietas, forma ?

Må jeg som ikke-uddannet spørge jer professionelle om jeres definition af de taxonomiske enheder under species.

Særlig er jeg interesseret i jeres opfattelse af "forma".

Er der enighed i botaniske kredse ?

I Dansk Feltflora (s. 35) under taxonomiske enheder står definitionen af forma : "individer med forskelle i enkelte arveanlæg", - der menes vel stabile forskelle ?

Jeg mener at have lært som grøn, at en subspecies er en enhed, der har en egen, sammenhængende udbredelse, og har en lille, men stabil afvigelse fra hovedarten. En varietet har også en lille afvigelse fra arten, men tilfældigt optrædende i bestanden. En forma er en ustabil, sommetider stærkt iøjnefaldende afviger.

Jeg forestillede mig (og gør stadig), at former og varieteter har været dyrket for stabilitetskontrol, og at deres status er publiceret.

Nu læser jeg www.bennyskaktus.dk/ordbog_UK-DK, at varietas er ved at gå ud til fordel for forma. Er det kun i gartnerkredse, eller gælder det i botanikken generelt ?

På forhånd tak !

Hilsen, Hans


De senest indberettede arter i Naturbasen: