Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

28. februar 2011

ForfraBlåAnemonetråd

Vi fortsætter med forfra 2011, og det er mig en glæde og ære, at få lov til at køre videre med en "ForfraBlåAnemonetråd"

Det skulle gerne blive en rigtig forårstråd :) :)

Nu lettes der på låget for alt det der skal komme, med den spæde Vår-Gæslingeblomst (Erophila verna) blandt de første, fulgt af Marts-Viol (Viola odorata) og Blå Anemone (Hepatica nobilis).

Kaj Munks fine digt om »Den Blå Anemone« beskriver smukt det mirakel, der sker i naturen hvert år, netop her omkring den 1. marts.

Hvad var det dog, der skete?

Mit vinterfrosne hjertes kvarts

må smeltes ved at se det

den første dag i marts.

Hvad gennembrød den sorte jord

og gav den med sit sølvblå flor

et stænk af himlens tone?

en lille anemone,

jeg planted der i fjor.«

Men foråret kan også hentes indendørs. Mange træer og buske er så nær ved løvspring, at lidt stuevarme får dem til at springe ud.

Jeg håber, at også de brugere, der måske holder sig lidt tilbage, har lyst til at deltage.

Eksperter vil helt sikkert hjælpe med bestemmelse, Hvis I ikke lige ved hvad det er.

Det faglige er selvfølgelig i højsædet, men der er også plads til at flippe ud.

Per har venligst påtaget sig jobbet som den ydmyge pennefører (y)(y)(y)

Da det som tråd-åbner er mig der bestemmer, gælder tråden til og med udgangen af maj måned d.å. ;-)


Foto: Jørn Winther Jørgensen

De senest indberettede arter i Naturbasen: