Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. april 2011

Storkeinvasion i Nordjylland/Vendsyssel

Som de fleste her sikkert ved, er det i år observeret forholdsvist mange storke. Det gælder Nordjyallnd/Vendsyssel (hvor jeg selv har rapportet i dag), men samme gælder måske flere steder/hele landet.

Hvad er forklaringen? Jeg kan tænke på 3 forklaringer:

1) den positive:

Fuglene i Mellemeuropa (især Polen) har haft ynglesuccess se seneste sæsoner hvilket resulter i et overskud af unge fugle som ser sig om efter nye levesteder.

2) den tilfældige:

De specielle vejrforhold i og omkring påske med unormalt høje temperaturer fik en del fugle til at trække længere nordpå end de normalt ville gøre.

3) den ikke-positive:

Omlægningen af landbruget i Mellemeuropa (især Polen) efter Vesteuropæisk mønster (dræning især) betyder mangel

på levesteder der for den hidtidige populationsstørrelse. Derfor tvinges fuglene til at se sig omkring efter nye levesteder.

Nogen meninger og/eller viden om dette? Personligt er jeg bange for at 3) spiller en rolle.


De senest indberettede arter i Naturbasen: