Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. maj 2011

Pandelampe

Hej

Jeg søger efter en pandelampe, der skal bruges til at finde nataktive insekter. Primært edderkoppper, biller og i den dur.

Jeg har tidligere lånt en pandelampe fra min vejleder på uni, som var med "gammeldags" glødepære (en billig model af ukendt mærke). Fordelen ved denne, var det "naturlige" spektrum af lys, hvilket gjorde at man kunne "se farver" om natten. Ulempen var at gå rundt med en stor batteriboks(tung) i bæltet, og en irriterende ledning fra hoved til boksen. Har også tidligere prøvet en (kan ikke huske mærket) lampe med LED, men dette hvide lys gengav ikke farver osv i tilfredsstillende grad. Ved dog ikke om udviklingen har gjort, at LED lyset kan gøre det nu.

Har søgt rundt, men kan ikke info omkring hvad jeg skal gå efter. Kan udelukkende finde lamper med LED!Er dog lidt skepsis omkring disse pga deres kolde lys.

Spørgsmålet er egentligt om i har erfaring, eller kender til en god pandelampe der kan opfylde mit behov?

Mvh Rasmus

De senest indberettede arter i Naturbasen: