Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. maj 2011

PRAGTSVIRREFLUE ?

Så kan det nok være, at jeg har interesse i at blive bekræftet.

Jeg mener, at dette er en pragtsvirreflue....

Jeg så den i går, og mente straks, at sådan en havde jeg aldrig set før. Så jeg skød først et skud på god afstand, og havde så held til at jage den væk da en fod skulle flyttes ned i en grøft for at nærme mig dyret.

Jeg var ikke på jagt efter svirrefluer specielt, men var i skoven for at teste noget flash-grej til macrofoto.

Min nære skov er Nørreskov, en del af Valløskovene. Og hvis det er, hvad jeg håber, passer det godt med, at Torp nævner et fund fra Lellinge Frihed den 18. juni 1982. Det er nemlig samme skov, blot en anden del af den.

I går havde jeg ingen ide om, hvad det var og var lige ved at slette den, fordi skarpheden ikke er super. Kigger så kortet igennem i dag og benytter også den nye lækre svenske fluebog, og dyret har det gedehams-look, man fremhæver. Kigger så hos Torp, og det passer godt sammen.

Giv mig gerne respons.

Mvh. Ole


Foto: Ole Andersen

De senest indberettede arter i Naturbasen: