Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

5. juni 2011

Forskellige gøgeurter på matriklen

Vi har fundet (okay, okay, min mor har fundet) nogen forskellige gøgeurter på hendes grund.

Det er første gang jeg ser en, noget af en oplevelse. Meget meget delikat blomst der vækker en del spørgsmål.

Nu er jeg ret ny i at nøgle planter og jeg synes godt nok de var svære dem her. De såkaldte savtakker på støttebladene (altså blomstens går jeg ud fra) kan jeg simpelthen ikke få øje på. Det er også meget svært at vurdere hvor delt underlæben er. Mon ikke alle den slags ting kommer med øvelsen. Indtil videre vil jeg meget gerne have nogen bud på hvad det er for nogen vi har os her på grunden der ellers er meget tør sandet jord. De står iøvrigt på en vest-vendt hestemark hvor der ellers mest er perikon, brandbæger, høstborst og mælkebøtter. Det virker umildbart lidt underligt at finde gøgeurterne her og de ser da også noget tørre ud som Per Taudal har bemærket :)

Hvor langt kan frøene spredes?


Foto: Mat Kusk

De senest indberettede arter i Naturbasen: