Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. august 2011

Næppe Stribet Torskemund, - og dog?

Den kom som ukrudt i stenbroen ved mit hus i år 2000. Siden har den været "fredet", men dog ikke spredt sig.

Der har aldrig hængt fuglekugler på stedet. Den har aldrig været i haven. Mest kvalificerede gæt er, at den er kommet med et brændetårn med brænde fra Østeuropa, der stod på stedet året før, jeg så den første gang. På trælasten sagde de, at brændet var var vådt (jeg fik det med rabat), fordi det havde stået et halvt år på havnen i Polen. Et lille frø kan let have sat sig fast i pallen og derefter sået sig selv ved mit hus. Ellers må den være kommet med noget trafik, da voksestedet kun er 2,5 meter fra landevejen, hvor der af og til kører lastbiler med plovskær fra Mølbro til overalt i Europa.

(Der kommer seks billeder.)

Jeg tror, det er Stribet Torskemund fordi:

Det er den Torskemund hos DNNF, som ligner "min" plante mest.

Der er lidt striber i blomsten.

Blomstens pukkel plejer at være gul, men er det ikke altid i følge DNNF (og denne plantes pukkel er ikke gul).

Stænglen er mørk som på tegningen i DNNF.

Kronelængden ligger indenfor målene hos DNNF.

Men jeg kommer i tvivl, fordi:

Jeg har set denne planteart flere steder i Sydsverige, og her har striberne i blomsten ALTID været MEGET tydeligere.

Bægeret uden stilk er 4 mm langt, og DNNF siger, at bægeret skal være 2-3 mm

Respons fra nogle, som kender arten vil blive værdsat!

Hilsen John


Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: