Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. august 2011

Græsk Røn (Sorbus graeca)

I dag fandt i et gammelt arboret ved Sorø, et par plantede meget gamle mangestammede individer af Græsk Røn (Sorbus graeca).

(Arboretet ser ikke ud til at være blevet vedligeholdt de sidste årtier. Nogle få af de ældre træer har fået påsømmet et skilt med træets navn. Iflg. de oplysninger jeg har p.t., så har Botanisk Have på et tidspunkt drevet stedet, og gør det måske stadig.)

Arten er jeg ikke i tvivl om, da formentlig Botanisk Have på et tidspunkt har sømmet et skilt med dette navn fast på træet.

Omkring 50 meter fra fra disse gamle træer, fandt jeg et selvsået Sorbus-individ, som måske er Græsk Røn. Dens blade har i hvert fald en underside med hvid uldet behåring, som er et af kendetegnene for denne art. Hvis nogen har kendskab til denne art, og erfaring med, hvordan man kan skelne den fra lignende arter, må I meget gerne skrive dette i denne tråd.

Det bliver nok først til næste år, at jeg igen vil forøsge at artsbestemme dette selvsåede individ, og inden da skal jeg have gennemtrawlet området for at se om der findes voksenindivider af andre Sorbus-arter, der kunne tænkes at være ophav til den selvsåede.

Herunder kommer nogle billeder af henholdsvis Sorbus graeca og det selvsåede individ.

hilsen John



Foto: John Holst

De senest indberettede arter i Naturbasen: