Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. november 2011

Hvilken Ensian?

På min ene hjemmelavede høj, mellem stedsegrøn busk og Rhododendron med bund af flis, vokser en fantastisk smuk plante. Jeg har aldrig plantet/sået den. den vokser nu 2 steder på højen. For nogle år siden voksede der også én på min anden høj, men den var hvid. Denne er blåviolet.

Den kommer først frem sent på sommeren. Alle urtlignende stængler vokser frem fra centrum. Hver stængel får et hav af sidestængler, skråtstillet overfor hinanden med et væld af knopper og blade.

Den begynder først at blomstre hen i oktober, og grundet de senere års tidlige hårde frost, nåede de ikke at springe ud. men i år blomstrer den fantastisk. Jeg har plukket en stor buket ind, da der var udsigt til 5 graders frost forleden. Nu står den i vasen, stort set som den stod på højen, som en stor flot buskagtig vækst, ca. 30-40 cm høj. Der er stadig mange tilbage udenfor, måske sætter den frøkapsler og spredes på den måde.

Jeg har billeder af den, men kan desværre ikke, trods komprimering til 0,99 mb, uploade i dette lidt langsomme oldnordiske system....

De senest indberettede arter i Naturbasen: